Uutiset
Rallicrossin kaudesta 2024 on tulossa tiivis ja vauhdikas kausi
13.5.2024
Tervetuloa 22.5.2024 klo 17–18 webinaariin liikennevakuutuslain uudistuksesta – lähetä kysymykset etukäteen
10.5.2024
Asfalttisprintin SM-sarjan loppukauden kalenteri on vahvistettu
10.5.2024
Kilpa-ajoneuvojen turvavarusteet suojaavat ja haastavat – koulutuksessa pyrittiin löytämään helpoin tapa pelastaa kuljettaja
7.5.2024
AKK:n toimisto ja asiakaspalvelu avoinna keskiviikkona 8.5.2024 poikkeuksellisesti klo 8.30-10.30
7.5.2024
Asfalttikunkkuun yli tuhat ilmoittautunutta
30.4.2024
KITI-järjestelmä uudistuu 2024 aikana – uudet ominaisuudet ja parannukset käyttöön asteittain
29.4.2024
Asfalttisprintin SM-sarjan kolmas osakilpailu on peruttu
29.4.2024
Kuulumisia liittovaltuuston kevätkokouksesta sekä viestinnän työpajasta
27.4.2024
Pasi Mäenpää AKK Sports Oy:n hallituksen uusi puheenjohtaja – Marco Mäkinen ja Tommi Muilu mukaan hallitukseen
25.4.2024
F-Rallisarjan kehityspalaveri 14.6.2016
16.6.2016
Tiistaina 14.6. pidettiin F-Rallisarjaa koskeva kehityspalaveri, jossa olivat paikalla sarjan aktiivikilpailijoiden edustajat sekä AKK:n rallin ja tekniikan lajipäälliköt.
Ohessa palaverin muistio:
Läsnä: Henrik Frank, Rallin Lajipäällikkö
Jere Rekola
Pasi Törmä
Kimmo Rostedt
Iiro Palmi, Tekniikan Lajipäällikkö
1.F-Rallisarja – nykytilanne
Käytiin läpi sarjan nykytilanne ja tehtyjen muutosten tausta.
Lajipäällikkö esitteli kauden 2015 lopulla tehdyt muutokset sarjaan ja niiden perusteet. Esiteltiin sarjan budjetti ja kaikki budjettiin sisältyvät asiat.
Todettiin että sarjaan ilmoittautui 138 autoa, joista jokainen kilpailija on maksanut sarjamaksua 200 euroa. Alun perin budjetti laskettiin 100 auton mukaan. Sarjan juoksevat kulut kaudella 2016 on n. 18000 euroa.
Todettiin että sarjan palkintoihin on nykyisellä automäärällä mahdollisuus panostaa alustavasti noin 9000 euroa, huomioiden mahdolliset loppukauden kulut. Todettiin että palkinnoissa keskitytään 4 eri luokan kolmelle parhaalle. Esille nostettu esimerkki mahdollisesta palkintojen jakautumisesta: 1000 euroa voittajalle, 750 euroa kakkosella ja 500 euroa kolmoselle.
2.Esille tulleita ongelmakohtia
Monilla harrastajilla on pelko, että sarja otettiin haltuun liiton puolesta siksi, että se halutaan ”alas-ajaa”. Asia ei kuitenkaan ole näin, vaan F-Rallisarja on kaikilta osin kotimaisen ralli-autoilun kivijalka ja sarjan hyvinvointi on tärkeää niin lajiliitolle, kilpailijoille ja kilpailunjärjestäjille nyt ja tulevaisuudessa pitkällä tähtäimellä. Sarjaa halutaan myös kehittää tulevaisuuteen niin, että se on mahdollisimman toimiva kaikille mainituille osapuolille.
Harrastajilla pelko, että sarja ajetaan alas yhdessä F-Ryhmän tekniikkasääntöjen kanssa.
Todettiin että salaharjoittelu karkottaa myös kuljettajia.
Todettiin että yhteydenotto AKK:n suuntaan pidetään hankalana, ennen kaikkea tekniikka-asioissa. Paikalla oli myös Tekniikan Lajipäällikkö Iiro Palmi, ja keskusteltiin nykyisistä tekniikkasäännöistä ja tekniikkasääntöjen kehittämisestä. Todettiin, että F-Ryhmää tai sen sääntöjä ei olla ”lakkauttamassa”, vaan tärkeintä on miettiä miten käyttämättömiä autoja saadaan viivalle mukaan.
3.Esille tulleita positiivisia asioita
Todettiin että merkintälinja kilpailuissa on ollut kohtuullisen hyvä. Todettiin että on kuitenkin hyvin tärkeää huomioida ulosajojen kokonaismäärä, eikä pelkästään katsoa esim. Henkilövahinkoihin vaikuttavien tilanteiden määrää. On hyvä huomioida että koska kilpailijamäärät ovat pieniä, ei ole varaa myöskään isoihin peltivaurioita aiheuttaviin onnettomuuksiin.
Autojen rakentelu on tärkeä osa kotimaista rallikulttuuria ja se pitää edelleen pitää hengissä.
4.Mahdollisia esille tulleita kehitettäviä asioita
Ennakkotutustumismahdollisuutta tulisi vielä kysyä kilpailijoilta tämän kauden jälkeen, ja asiaa voisi kokeilla ensi vuonna vaikka yhdessä kilpailussa mikäli sille koetaan tarvetta.
Todettiin toisaalta, että F-Rallisarjan kilpailijoissa nuotitukselle ei välttämättä ole suurta suosiota, perustuen ennen kaikkea siihen että nuotitusosaaminen on kilpailijoilla varsin pientä. Todettiin myös että mahdollinen ennakkotutustuminen voi lisätä riskejä.
Todettiin että televisioinnin ja videokuvauksen yksinoikeus on huono asia. Julkisuutta ei pitäisi rajoittaa. Nettitelevisiointia pitää kehittää! Mahdollisten live-lähetysten toteuttaminen tulisi sallia. Asia jätetään AKK:n ja tulevan kauden TV-toteutuksen tuottajan sovittavaksi.
Mahdollisuus tulla F-Rallisarjan osakilpailuihin mukaan myös ruotsin H-ryhmän ja Eestin E-ryhmän autoilla otettiin keskustelussa esille. Jos haluisi ajaa kyseisen säännön mukaisella autolla, pitäisi olla aina ko. maan lisenssihaltija.
Todettiin että sarjan pitäisi olla ”Rahasarja”, tai ainakin pitää olla selkeä ”palkintopotti” ja palkinto josta kilpaillaan. Eli palkintoihin pitää panostaa, niin osakilpailuissa kuin sarjassa.
Palkintosummat ja/tai lahjakorttien suuruudet tulee tuoda selkeästi julkisiksi.
Toivomuksena olisi sarjamaksuista saatava potti jaettaisiin aina sarjapalkintoja, mutta mahdollisten tulevaisuuden yhteistyökumppanisopimusten myötä saatavat varat jaettaisiin osakilpailukohtaisesti.
Järjestäjiltä toivotaan yleisö-erikoiskokeita järkeviin ajankohtiin.
Lisätiedot: Rallin lajipäällikkö Henrik Frank, 040-5349977, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi