Uutiset
Indy Junior -Akatemia Suomi-USA - hae mukaan ainutlaatuiseen moottoriurheilumahdollisuuteen
14.5.2024
Suomalainen lahjakkuus nousemassa parrasvaloihin Pohjois-Amerikassa – Tommi Hallmanin matka jokamiesluokasta kohti Nitrocrossin huippua
14.5.2024
JM Seniorimestaruus 2024 kilpailun haku on avattu uudestaan, hae kilpailua viimeistään 31.5.2024 mennessä
14.5.2024
Tietoa FIA-Historic-passin hinnoista ja maksukäytännöstä
13.5.2024
JM SM Liiga 2024 joukkueiden ilmoittautuminen päättyy 15.5.2024
13.5.2024
Rallicrossin kaudesta 2024 on tulossa tiivis ja vauhdikas kausi
13.5.2024
Tervetuloa 22.5.2024 klo 17–18 webinaariin liikennevakuutuslain uudistuksesta
10.5.2024
Asfalttisprintin SM-sarjan loppukauden kalenteri on vahvistettu
10.5.2024
Kilpa-ajoneuvojen turvavarusteet suojaavat ja haastavat – koulutuksessa pyrittiin löytämään helpoin tapa pelastaa kuljettaja
7.5.2024
AKK:n toimisto ja asiakaspalvelu avoinna keskiviikkona 8.5.2024 poikkeuksellisesti klo 8.30-10.30
7.5.2024
Rallisprintin SM-sarja uudistuu kaudelle 2024 - Jatkossa lajissa ajetaan kaksi eri SM-sarjaa - myös sarjojen runkokalenterit on julkaistu
13.4.2023
AKK-Motorsport ry:n Rallisprintin Lajiryhmä, joka aloitti nykyisessä kokoonpanossa työnstä vuoden alusta, on työstänyt tiiviisti lajin tulevaisuutta kevään aikana. Tukea työlle haettiin myös maaliskuun alussa Jyväskylässä pidetystä Lajifoorumista, johon osallistui lajin harrastajia keskustelemaan lajista ja sen arvosarjojen tulevaisuudesta.
Keskusteluissa on nostettu vahvasti esille Rallisprintin SM-sarjan rakenne, joka on vakiintunut jo useamman vuoden aikana kolmella eri pinnalla ajettavaksi kokonaisuudeksi.
Asiassa on kuitenkin nostettu esille keskusteluun kuitenkin se, että lumalla ja soralla kilpaileminen eroaa monilta osin merkittävästi asfaltilla kilpailemisesta. Merkittävin ero syntyy toki ominaisuuksista, joita nämä eri alustoilla ajettavat kilpailut vaativat autoilta ja renkailta. Asiasta keskusteltiin aktiivisesti maaliksuun alun lajifoorumissa, jossa harrastajista selkeä enemmistö kannatti SM-sarjan jakamista kahteen eri sarjaan. Lajiryhmä on keskustellut asiasta ennen kaikkea tuon foorumin pohjalta, ja päätti esittää AKK:n hallitukselle, että tulevaisuudessa Rallisprintissä kilpaillaan kaksi eri SM-sarjaa, toinen lumella ja soralla ja toinen pelkästään asfaltilla. Näin ollen kaudella 2024 lajissa jaetaan kahdet suomenmestaruudet.
Rallisprintin SM-sarjassa kilpaillaan kaudella 2024 viisi osakilpailua, joista kaksi talvella lumella ja kolme lähtökohtaisesti syyskaudella soralla. Asfalttisprintin SM-sarjassa puolestaan kilpaillaan viisi osakilpailua kesällä, puhtaasti asfalttipinnalla. Kaksi eri SM-sarjaa avaa myös mahdollisuuden kilpailukonseptin kehittämiselle tulevaisuuteen, ja sen osalta lajiryhmä toivookin nyt aktiivista ja rohkeaa keskustelua siitä, minkätyyppisiä kilpailutapahtumia sarjassa toivottaisiin tulevaisuudessa nähdä.
Rallisprintin SM-sarjojen runkokalenterit kaudelle 2024 on seuraavat:
Rallisprint SM (lumi ja sora):
10.-11.2.
24.-25.2.
17.-18.8.
16.-17.9.
12.-13.10.
Asfalttisprint SM (asfaltti):
27.-28.4.
18.-19.5.
15.-16.6.
6.-7.7.
26.-27.7.
Runkopäivämääriksi on annettu nimenomaan viikonloput, eli osakilpailuja järjestävät seurat voivat hakea kilpailua joko lauantaille tai sunnuntaille. Myös kaksipäiväiset kilpailutapahtumat ovat mahdollisia.
Lisätietoja Rallisprintin SM-sarjasta ja sen tulevaisuudesta antavat lajipäällikkö Henrik Frank sekä Rallisprintin Lajiryhmän jäsenet.